Dersin Adı | Yaratıcı Yazarlık |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 203 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin yaratıcı yazarlık ve öykü anlatıcılığının temel kavramlarına giriş yapmasını amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders yaratıcı yazarlık teorileri ile öykü anlatım sanatının yöntemlerini birleştirir. Öğrenciler ders boyunca bu araçları kullanarak yaratıcı bir gözlükle okuyacak, yazacak, yazdıklarını tekrar gözden geçirecek ve öyküler geliştirecektir. 3 ara sınav, 5 ödev ve bir proje olacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş Ders Amaçları, Gereksinimler, Ödevler, Müfredata Genel Bakış - Anlatısal Formların Tarihsel Gelişimi - Dilin ve Deneyimin Limitleri | |
2 | Yaratıcı Yazarlık Yaratıcı Yazım Biçimleri - Yaratıcı ve Bilgilendirici/ Yazım - Yazım ve Hayal Gücü - Somut, Önemli Detaylar - Kayıtsız Olmayan Doğa - Ödev | Janet Burroway, Imaginative Writing: The Elements of Craft, Longman Publishing Group, 2006, Chp. 2 (p. 15-44) |
3 | Ses Karakter Olarak Ses - Karakter Sesi - Bakış Açısı - Bakhtin, Diyalogizm ve Çokseslilik | Janet Burroway, Chp. 3 (p. 47-89) Ödev 1: Birinci şahıs bakış açısından bir kentsel deneyim hakkında yazın |
4 | Karakter Arzu/Görüntü/Ses/Eylem/Düşünce Olarak Karakter - Bir Karakteri Sunma - Çatışma Olarak Karakter - Çok Boyutlu, Yaşayan Karakterler - Kompozit Karakter İnşası - Sosyal Tipler ve Stereotipler Ödev 1'in Gözden Geçirilmesi | Janet Burroway, Chp. 4 (p. 94-131) Ödev 2: Bir eylemde bulunmakta olan bir karakteri anlatın |
5 | Anlatısal Düzen Dünya/Kamera/Aksiyon/Ruh Hali ve Sembol Olarak Düzen - Diegesis 2. Ödevin Gözden Geçirilm | Janet Burroway, Chp. 5 (p. 135-158) Ödev 3: Bir karakterin bakış açısından bir yeri anlatın |
6 | Hikaye Yolculuk/Güç Mücadelesi/Bağlantı ve Bağlantısızlık Olarak Öykü - Propp'un Dramatis Personae ve 'işlevleri' - 3 Perde ve 5 Perde Öykü Yapıları Ödev 3'ün Gözden Geçirilmesi | Janet Burroway, Chp. 6 (p. 166-190) |
7 | Anlatı Geliştirme Anlatı Yapılandırma - Etnografik ve Tarihsel Araştırma - Revizyon - Düzenleme Bitirme Projesi Tartışması | Janet Burroway, Chp. 7 (p. 195-208) |
8 | Kurgusal Olmayan Yaratıcı Yazım Deneme - Belgesel Yazma - Deneyimsel Yazma | Janet Burroway, Chp. 8 (p. 225-255) Ödev 4: Bir nesnenin hikayesini anlatın |
9 | Kurgusal Anlatı Hikaye ve Konu - Karakter ve Arka Öykü - Aksiyon, Ritim ve Hız 4. Ödevin Gözden Geçirilmesi | Janet Burroway, Chp. 9 (p. 258-294) |
10 | Drama Drama Yazımı - Aksiyon - Zaman - Mekan - Karakterler - Çatışma | Janet Burroway, Chp. 11 (p. 329-367) Ödev 5: Karakterler arasındaki ilişkiyi ve hikayenin arkaplanını okuyucuya aktarabilen, aksiyona bağlı bir diyalog yazın |
11 | Etkileşimli Anlatı Hipermetinsellik - Doğrusal Olmayan Anlatılar - Bakhtin ve “Karnavalesk” - Kullanıcı Senaryoları, Beliren Davranış, Yetkiler Ödev 5’in Gözden Geçirilmes | Espen J Aarseth, Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature, Johns Hopkins Univ Press, 1997, Chp. 1 Ödev 6: Basit HTML kodlaması aracılığyla etkileşimli bir anlatı kurun |
12 | Final Projesi Onerilerinin Değerlendirilmesi Ödev 6’nin Gözden Geçirilmesi | Final Projesi synopsis ve tretmanı |
13 | Öykü Tasarım İlkeleri İçerik - Anlatısal Hareket - Perde Tasarımı - Sahne Tasarımı - Sahne Analizi - Kompozisyon - Kriz, Doruk, Çözünürlük | Robert McKee, Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting, It Books, 1997, Part 3, p. 135-303 |
14 | Final Projesi İlk Eskizler | Final Projesi Eskizi |
15 | Final Projeleri Değerlendirmeleri | Final Projesi Teslimi |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Janet Burroway, Imaginative Writing: The Elements of Craft, Longman Publishing Group, 2006, ISBN: 9780321357403
Robert McKee, Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting, It Books, 1997 ISBN: 9780060391683
Espen J Aarseth, Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature, Johns Hopkins Univ Press, 1997 ISBN: 978-0801855795 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - |
Portfolyo | ||
Ödev | 7 | 63 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | - |
Proje | 1 | 17 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 63 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 37 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | ||
Portfolyo | 1 | 23 | |
Ödev | 7 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | - | - | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. | X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. | X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır | |||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. | X | ||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | X | ||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. | |||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. | X | ||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. | X | ||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. | X | ||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest